Wdniach 10-11 maja 2022 roku kolejna grupa naszych uczniów wyruszyła poznawać Polskę. Celem wycieczki były dwa miasta: Toruń i Bydgoszcz.
W Bydgoszczy, zwanej „Polską Wenecją” uczniowie spacerowali uliczkami Starego Miasta, odbyli rejs tramwajem wodnym oraz zwiedzili Muzeum Kanału Bydgoskiego. Podczas wizyty w jedynym w Europie Muzeum Mydła, poznali historię higieny, brudu i mydła oraz dowiedzieli się, kim był Plugawy Tomasz Łaziebnik, czym wsławił się Zabłocki, jak wyglądała higiena naszych babć oraz gdzie jest najwięcej bakterii. Ponadto Mistrz Mydlarski pokazał, na czym polega wytwarzanie mydeł, a potem mogli wyrobić własnoręcznie mydło z wybranym zapachem, kolorem i formą.
Drugi dzień rozpoczął się od zwiedzania z przewodnikiem Toruńskiej Starówki oraz zabytków i miejsc związanych z Mikołajem Kopernikiem: Rynek z zabytkowymi kamieniczkami i Ratuszem, Krzywa Wieża, Pomnik Mikołaja Kopernika, Dom M. Kopernika, Katedra Św. Janów , Piernikowa Aleja Gwiazd.
W Centrum Nowoczesności MŁYN WIEDZY uczniowie obejrzeli wystawy o następujących tematykach:
- Rzeka: Wiodącym eksponatem wystawy jest duży model rzeki od źródła po deltowe ujście do morza. Wędrując wzdłuż biegu rzeki zwiedzający ma okazję poznać ciekawostki przyrodnicze charakterystyczne dla górnego, środkowego oraz dolnego biegu rzeki. Na wystawie można także obejrzeć modele wytworów człowieka, między innymi oczyszczalnię ścieków, maszyny proste służące do nawadniania, a także zbudować tamę. Wszystkie eksponaty wystawy są interaktywne i umożliwiają samodzielne wykonywanie eksperymentów oraz obserwację zjawisk przyrodniczych.
- Wahadło Foucaulta: Główną ideą ekspozycji jest zademonstrowanie odbiorcom doświadczenia dowodzącego ruchu Ziemi wokół własnej osi, w skład wystawy, prócz Wahadła Foucaulta, wchodzi dwadzieścia sześć stanowisk interaktywnych, tematycznie związanych z kołem, ruchem obrotowym, układami planetarnymi i podróżami kosmicznymi.
- Przeżycie: Motywem przewodnim wystawy jest przygoda, którą każdy z Was może przeżyć. Przestrzeń ekspozycji zaaranżowaliśmy w sposób przyjazny dla dzieci, tworząc nowy osobny świat kreatywnej zabawy, pełen niezwykłych stanowisk interaktywnych. Wystawa pełni funkcję edukacyjną, dzięki odpowiedniemu doborowi tematyki stanowisk, a także atrakcyjnemu sposobowi przekazu treści. Zobaczycie na niej eksponaty o treści przyrodniczej, fizycznej i podróżniczej. Część stanowisk służy przede wszystkim zabawie rozwijającej umiejętność logicznego myślenia, ćwiczącej umiejętności manualne, konstrukcyjne, koordynację psychoruchową dzieci.
- Przebudowa: Pracownia została wyposażona w nowatorski system klocków Imagination Play GroundTM. Został on stworzony przez amerykańskiego architekta Davida Rockwella w celu pobudzania kreatywności i wyobraźni u dzieci w wieku od 2 do 12 lat, poprzez planowanie i realizację wspólnych „projektów budowlanych”. Elementy systemu pozwalają na tworzenie dowolnych budowli i obiektów – od budynków, zamków, mostów poprzez tunele, akwedukty, po różnego rodzaju postacie. Służą one później dzieciom jako obiekty do wspólnej zabawy. System w harmonijny sposób rozwija dzieci w różnym wieku w sferze zmysłowej, ruchowej i intelektualnej, zachęcając jednocześnie do współpracy i tworzenia swego własnego „placu zabaw”.
To takie proste: Wystawa obejmuje 26 eksponatów wchodzących w skład czterech różnych stref: „Główka pracuje”, „Mechaniczny plac zabaw”, „TechnoŚwiat” oraz „Pomyśl, zrozum, zrób”. Podstawę systemu wystawowego stanowią klocki gry komputerowej Tetris, których różne układy harmonijnie tworzą kompozycję ekspozycji.
Na zakończenie uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w piernikowych warsztatach piernikarni „U Mistrza Bogumiła”, gdzie własnoręcznie wyrobili ciasto piernikowe i upiekli pierniki.
Małgorzata Sówka