• "Recykling daje owoce" w przedszkolu

          • Nasze przedszkole uczestniczy w zbiórce zużytych baterii i drobnego sprzętu elektronicznego i elektrycznego w ramach akcji Recykling daje owoce. Dzięki zaangażowaniu naszych przedszkolaków i wychowawczyń zebrane baterie nie trafią na śmietnisko, tylko do specjalnych pojemników.

            Pamiętajmy, że zużyte baterie zaliczane są do odpadów niebezpiecznych, dlatego należy je oddzielać od zwykłych śmieci poprzez segregację "u źródła", czyli bezpośrednio w domu. Zbierajmy zużyte baterie do oddzielnych pojemników.

            Pamiętajmy o ukrytych bateriach. Wyrzucając do kosza zepsuty budzik, pilot, zabawkę sprawdźmy, czy nie ma w nich baterii.

            Zbiórka trwa do grudnia 2024 r.

            #ERP #zsee #ZużyteBaterie #DominikDobrowolski #Recykling #EdukacjaEkologiczna

            Tekst i foto: Katarzyna Gawkowska

          • Kampania "Dzieciństwo bez Przemocy"

          • W tym tygodniu w naszym przedszkolu w dalszym ciągu były realizowane zajęcia w ramach Kampanii "Dzieciństwo bez przemocy".

            Dzieci bawiły się kostką z emocjami i określały wylosowanen i własne emocje. Oglądały ilustracje przedstawiające różne sytuacje i oceniały co jest dobre a co złe. Ubrały sylwetę dziewczynki i chłopca wg własnego pomysłu. Obejrzały filmik edukacyjny "Gadki z psem", dzięki któremu utrwaliły wiedzę na temat niewłaściwego zachowania innych i odpowiedniego reagowania na nie.

            #DziecinstwobezPrzemocy

            Tekst i foto: Beata Konopka

          • Dzień Wcześniaka i kampania #fioletowelove2024

          • Dnia 15.11.2024r. nasze przedszkole wzięło udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjno – zdrowotnej   #fioletowelove2024, organizowanej z okazji Światowego Dnia Wcześniaka , który przypada w dniu 17 listopada. Jest to wyjątkowa okazja, by pokazać wsparcie najmłodszym bohaterom – wcześniakom, hospitalizowanym niemowlętom oraz ich rodzinom.

            Tego dnia przedszkolaki przyszły ubrane na fioletowo. Wprowadzenie w temat rozpoczęliśmy od ćwiczenia ilustrującego 10 skarpetek , gdzie jedna z nich jest mniejsza niż pozostałe, co symbolizuje fakt, że 1 na 10 dzieci rodzi się przedwcześnie. Następnie dzieci wysłuchały wierszyka “Kangurek Oli” oraz opowiadania o Narodzinach Wcześniaka w celu przybliżenia i omówienia z dziećmi tematu wcześniactwa. Na zajęciach plastycznych dzieci stworzyły wybraną techniką fioletowe serca – symbol wsparcia dla przedwcześnie urodzonych niemowląt.

            Tekst: Magdalena Banasik

            Foto: wychowawcy przedszkola, Aneta Szabłowska

          • Warsztaty zoologiczne

          • 14 listopada nasze przedszkolaki miały niezwykłych gości .

            Odwiedziła nas pani Pochmara Bogusława - właścicielka sklepu zoologicznego Saba Sklep Zoologiczny Zambrów i przywiozła ze sobą zwierzątka. Były to: wąż, jaszczura, świnka morska, żółw i królik.

            Pani Bogusława z pełną pasją i miłością do zwierząt poprowadziła warsztaty zoologiczne. Opowiedziała dzieciom o tym, skąd pochodzą odwiedzające nas zwierzęta, czym się żywią i jakie są ich zwyczaje oraz jak wygląda opieka na zwierzętami.

            Dostaliśmy również pod swoją opiekę ślimaki afrykańskie. Nasze przedszkolaki będą mogły obserwować ich wzrost, a także opiekować się nimi.

            Spotkanie to dostarczyło naszym dzieciakom nie tylko ciekawych informacji ze świata zwierząt, ale również mnóstwo emocji i niezapomnianych wrażeń.

            Serdecznie dziękujemy pani Bogusławie za wizytę i ciekawie poprowadzone warsztaty zoologiczne.

            Za pieniądze, które zostały zebrane wśród przedszkolaków w trakcie spotkania zostanie zakupiona karma dla zwierząt i przekazana do przytuliska Fundacja Dla Zwierząt Jedno Serce Nie Da Rady.

            Tekst: Magdalena Banasik

            Foto: wychowawcy i pracownicy przedszkola

          • Wyniki konkursu profilaktycznego pt.: „Jestem szczęśliwy – używki i agresja to nie mój świat”

          • Wyniki konkursu profilaktycznego pt.: „Jestem szczęśliwy – używki i agresja to nie mój świat” (dla kl. I-VIII) zorganizowanego w ramach Programu edukacyjno-profilaktycznego realizowanego w Zespole Szkół w Szumowie w roku 2024 w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych „Znajdź pomysł na siebie”.

             

            Nagrodzeni ucz. kl. I-III (praca plastyczna A4)

            I miejsceAntonina Rokicka kl. Ib

            II miejsce – Iga Dzieniszewska kl. Ia

            III miejsceMaja Rozalia Truchel kl. Ia

                   Wyróżnienie:

                   Adrian Frączyk kl. Ia

                   Nataniel Liżewski kl. Ia

             

            Nagrodzeni uczniowie kl. IV-VI (praca plastyczna A3)

            I miejsceApolonia Rudzka kl. Vb

            II miejsce Lena Głębocka kl. Vb

            III miejsceMikołaj Krajewski kl. IVb

                   Wyróżnienie:

                   Dawid Gumowki kl. IV b

                   Tomasz Jastrzębski kl. Vb

             

            Nagrodzeni uczniowie kl. VII-VIII (prezentacja multimedialna)

            I miejsceJakub Mianowski kl. VIII

            II miejsceZuzanna Radziejewska kl. VIII

            III miejsceAleksandra Radwańska kl. VIII

                   Wyróżnienie:

                   Agata Gworek kl. VIII

             

            Zwycięzcom serdecznie GRATULUJEMY i dziękujemy za zaangażowanie, kreatywność, ciekawe pomysły.

            * Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Szumowie dziękujemy za ufundowanie nagród. Wszystkich uczniów zachęcamy do udziału w innych konkursach.

          • "Nie zmarnuj swojego życia" - projekt profilaktyczny dla klas VI-VIII

          • Uczniowie Zespołu Szkół w Szumowie z klas: VIab, VIIab i VIII wzięli udział w projekcie profilaktycznym „Nie zmarnuj swojego życia”.

            Jest on realizowany przez zespół hip – hopowy RYMCERZE ( Bęsiu & DJ Yonas). Celem projektu jest przeciwdziałanie przestępczości i uzależnieniom wśród nastolatków. W dniu 12 listopada 2024 r. raperzy, w czasie spotkania z młodzieżą, zwracali uwagę na konsekwencje zdrowotne i społeczne wynikające z używania substancji psychoaktywnych. Ponadto promowali postawy asertywne oraz życie bez uzależnień. Zachęcali do rozwoju osobistego, edukacyjnego i pracy nad sobą. Artyści opowiadali o swoich doświadczeniach życiowych i walce ze słabościami. Projekt RYMCERZY „Nie zmarnuj swojego życia” spotkał się z autentycznym, żywym zainteresowaniem młodych odbiorców. Został zrealizowany w ramach szkolnego programu edukacyjno - profilaktycznego „Znajdź pomysł na siebie” przy wsparciu finansowym Urzędu Gminy w Szumowie. Dziękujemy!

            Tekst i Foto: A. Frąckiel

          • Sukces uczennicy klasy IIa

          • Uczennica naszej szkoły Pola Krajewska z kl. IIa w kategorii klas I-III zajęła miejsce w V Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki i Pieśni Patriotycznej „Ta, co nie zginęła”. Serdecznie gratulujemy!

            Tekst: E. Kotomska

            Foto: www.zambrowiacy.pl, E. Kotomska

          • Jak uczniowie pracują z e-podręcznikiem na plastyce

          • Nasza szkoła uczestniczy w pilotażowym projekcie z ORE "Wdrażanie modułowych e-podreczników". Klasa 4b jako pierwsza poznaje tajniki modułowych e- podręczników na lekcjach plastyki poprzez platformę ZPE.gov. Uczniowie wykorzystują nowoczesny e-podręcznik do wprowadzenia zagadnień plastycznych, wykonują interaktywne ćwiczenia i sprawdzają swoją wiedzę nabytą podczas danej lekcji. Uczniowie z klasy 4b poznali już temat "Linia i kreska jaki środki wyrazu plastycznego", w którym dowiedzieli się czym jest rysunek, linia, kreska, i kontur.

            Ale nie tylko klasa 4 korzysta z tego nowatorskiego projektu. Klasy 7a i 7b omawiały nowe media w sztuce, w tym czym jest instalacja artystyczna. Znacznie ułatwiło to stworzenie własnych instalacji przez uczniów pt. Piknik w pudełku. Natomiast klasy szóste zajmowały się rzemiosłem artystycznym i sztuką użytkową. Oprócz pojęć artystycznych uczniowie zapoznają się z realistycznymi ilustracjami dzieł artystów z różnych dziedzin sztuki, które wpływają pozytywnie na wyobraźnię uczniów podczas własnej pracy twórczej.

            Tekst: Sylwia Jasionek

            Zdjęcia: Sylwia Jasionek, uczniowie klas 4-7

          • Obchody Święta Niepodległości w przedszkolu

          • Dnia 8.11.24r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości. To wyjątkowy czas dla każdego małego patrioty.

            Z tej okazji dzieci ze wszystkich grup przyszły do przedszkola ubrane w biało-czerwone barwy narodowe .

            W trakcie zajęć przedszkolaki nauczyły się wiersza „Katechizm polskiego dziecka” oraz piosenki "Polak mały", zapoznały się z wydarzeniem historycznym z dnia 11 listopada 1918 r., poznały postać Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz przypomniały sobie znaczenie symboli narodowych.

            O godzinie 11.11 w ramach akcji "Szkoła do hymnu" odśpiewały także hymn państwowy „Mazurek Dąbrowskiego” pamiętając przy tym o zachowaniu należytej postawy . Ponadto dzieci obejrzały krótkie filmiki edukacyjne dotyczące obchodzonego święta oraz wykonały prace plastyczne przedstawiające symbole narodowe m.in. flagę czy kotyliony.

            Obchody Narodowego Święta Niepodległości miały na celu rozwijanie wśród dzieci poczucia przynależności narodowej oraz pielęgnowanie polskiej kultury i tradycji. Jednocześnie była to pouczająca lekcja historii oraz patriotyzmu .

            #szkoladohymnu #11listopada #NarodoweSwietoNiepodleglosci #niepodlegla #Polska #bialoczerwona

            Tekst: Magdalena Banasik

            Foto: wychowawcy przedszkola

          • Kampania "Dzieciństwo bez Przemocy" w przedszkolu

          • Za nami kolejne zajęcia w ramach realizacji Kampanii Dzieciństwo bez przemocy, w trakcie których utrwalano umiejętności rozpoznawania zagrożeń i sprzeciwiania się niechcianym działaniom w stosunku do swojej osoby . Dzieci po raz kolejny obejrzały filmik edukacyjny "Gadki z psem". W przyjaznej formule olbrzymi, łagodny pies wyjaśnia zasad bezpieczeństwa dzieciom. Każda z liter wchodzących w skład słowa GADKI odnosi się do wskazówki, która pomaga dziecku uniknąć niebezpieczeństwa.

            G - Gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”.

            A - Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy!

            D - Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją .

            K - Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie.

            I - Intymne części ciała są szczególnie chronione.

            Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że mogą powiedzieć "nie", jeśli ktoś chce je włączyć w niechciany kontakt , że to one decydują o swoim ciele, że intymne części ciała są szczególne chronione i nikt nie ma prawa ich dotykać , że nikt nie ma prawa wikłać dziecka w złe tajemnice, a kiedy są zaniepokojone, powinny szukać pomocy. Przedszkolaki uczyły się piosenki "Nieznajomy" oraz wykonały prace plastyczne związane z tematem.

            Mamy nadzieję, że realizacja programu może się przyczynić do wczesnego rozpoznania przez same dzieci trudnych, zagrażających sytuacji i reagowania na nie. Zajęcia profilaktyczne nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz skutecznego reagowania.

            #DziecinstwobezPrzemocy

            Tekst: Katarzyna Gawkowska

            Foto: Katarzyna Gawkowska, Marta Przychodzeń, Ewa Bagińska

          • Dzień Postaci z Bajek

          • 5 listopada w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. W tym dniu przedszkolaki przyszły do przedszkola w bajkowych strojach, które zaprezentowały w pokazie. W ciągu dnia uczestniczyły w różnorodnych zajęciach. Słuchały fragmentów bajek, rozpoznawały bajkowe postacie i tytuły bajek. Rozwiązywały zagadki słowno - obrazkowe, układały memory. Poza tym dzieci wykonywały karty pracy, zadania z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i kodowanie. Każda z grup przygotowała krótką inscenizację wybranej bajki: "Czerwony Kapturek", "Kot w butach ", "Trzy świnki " oraz "Jaś i Małgosia ".

            Na koniec dnia przedszkolaki otrzymały medale i zrobiły pamiątkowe zdjęcie .

            Ten dzień sprawił przedszkolakom wiele radości , a jednocześnie przypomniał nam, jak ważne są bajki i że warto po nie sięgać .

            Tekst: Beata Konopka

            Foto: wychowawcy i pracownicy przedszkola

          • Pilotażowe wdrażanie modułowego e-podręcznika z plastyki

          • Modułowy podręcznik z plastyki wdrażają uczniowie klasy IVb w trakcie zdalnych lekcji tego przedmiotu. Po powrocie do szkoły będą oni pracować na nowych laptopach z wykorzystaniem monitora interaktywnego, czyli na sprzęcie, który otrzymaliśmy w ramach programu.
          • Zajęcia kulinarne w grupie 5-6 latków

          • Dnia 30 października grupa 5-6latków przygotowała pyszne kanapki .

            Przed przystąpieniem do swoich stanowisk pracy dzieci obejrzały filmik edukacyjny o piramidzie zdrowia i zdrowym odżywianiu.

            Dzieci praktycznie ułożyły na tablicy piramidę z produktów, które powinniśmy wykorzystywać w odpowiednich proporcjach. Następnie dzieci umyły ręce, ubrały fartuszki, białe opaski na włosy i przystąpiły do pracy. Proces przygotowania kolorowych kanapek przebiegał w skupieniu i spokoju. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wcieliły się w kucharzy. Kanapki wyszły wyśmienite i smakowały też bardzo, co widać na zdjęciach. Degustacja wypadła wspaniale . Dzieci doceniły własną pracę i piękne zjadły.

            Na zajęciach realizowane były również treści programu edukacyjnego "Skąd się biorą produkty ekologiczne?".

            Tekst i foto: Elżbieta Kos

          • Kampania "Dzieciństwo bez przemocy" w naszym przedszkolu

          • Przez ostatnie dwa tygodnie nasze przedszkolaki brały udział w kolejnych zajęciach w ramach udziału w Kampanii Dzieciństwo bez Przemocy już za nami.

            Dzieci przypomniały sobie wiadomości o tym jakie mamy emocje, podawały ich przykłady i sytuacje, które je powodują. W czasie zajęć dzieci miały okazję opowiadać historyjki i oglądać swoje minki w lustrze . Rozmawialiśmy także o zmysłach , które pozwalają nam poznać świat , a jednocześnie ostrzegają nas przed niebezpieczeństwami. Na innych zajęciach dzieci uczyły się, że są zachowania, które mogą krzywdzić innych lub im się nie podobać. Dzieci dowiedziały się, że mogą powiedzieć ,,nie" gdy czują się niekomfortowo. Dowiedziały się również, komu o tym powiedzieć. Dzieci poznały dalsze losy Minki i Humorka. Mówiliśmy też o częściach ciała i o tym, że każde dziecko ma części intymne, które należą tylko do niego. Dzieciom bardzo podobał się pies z filmu ,,GADKI z psem" , który bardzo przystępnie objaśnił dzieciom bezpieczne zasady. My przypomniałyśmy sobie również Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w naszym przedszkolu .

            #KampaniaDziecinstwobezPrzemocy

            Tekst i foto: Elżbieta Kos

          • Akcja "Recykling daje owoce" w przedszkolu

          • 29 listopada 2024 r. dzieci z Gminnego Przedszkola w Szumowie przystąpiły do akcji #Recykling daje owoce .

            Za przyniesione dotychczas baterie dzieci otrzymały pyszne, zdrowe owoce .

            Pamiętajmy - owoce, to tylko symbol Liczy się cel, dla którego przystąpiliśmy do akcji .

            Właściwa zbiórka baterii i eletrośmieci pozwala nie tylko unieszkodliwić toksyczne metale ciężkie, ale także odzyskać część surowców oraz zaoszczędzić energię potrzebną do wydobycia pierwiastków, niezbędnych do produkcji nowych baterii.

            Dlatego zachęcamy wszystkich do przynoszenia zużytych baterii, akumulatorków i drobnego sprzętu elektronicznego i elektrycznego do naszego przedszkola .

            Zbiórka trwa do grudnia 2024 r.

            #ERP #zsee #ZużyteBaterie #DominikDobrowolski #Recykling #EdukacjaEkologiczna

            Tekst i zdjęcia: Katarzyna Gawkowska

          • Policjanci z wizytą w przedszkolu

          • Dnia 28.10.24r. nasze przedszkole odwiedzili policjanci z Powiatowej Komendy Policji w Zambrowie.

            Przeprowadzili oni z dziećmi zajęcia, w trakcie których przybliżyli specyfikę pracy policjanta oraz omówili zasady bezpieczeństwa i ruchu drogowego . Przedszkolaki zdobytą wiedzę mogły zastosować w praktyce podczas zabawy z mobilną makietą ruchu drogowego .

            Serdecznie dziękujemy za bardzo ciekawe spotkanie i aktywnie przeprowadzone zajęcia. Dla dzieci była to nie tylko zabawa, ale i cenna lekcja .

            Tekst: Magdalena Banasik

            Foto: Magdalena Banasik, Elżbieta Kos, Marta Przychodzeń, Olena Lubanova

          • Profilaktyka wad postawy pod hasłem „Lekki tornister”

          •  

            niebieski baner z napisem Lekki tornister, z lewej strony rysunek zapakowanego plecaka

             

            Akcja skierowana jest do dyrektorów szkół podstawowych, uczniów oraz ich rodziców i ma na celu uświadomienie adresatom, iż działając wspólnie mogą skutecznie zapobiegać problemom zdrowotnym wynikającym z nadmiernego obciążenia kręgosłupa tornistrami szkolnymi.

            Zalecenia dotyczące tornistrów szkolnych

            Tornister stanowi nieodzowny atrybut każdego ucznia. Jego waga, odpowiednie  dopasowanie oraz właściwe użytkowanie odgrywają ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy oraz zapobieganiu skrzywienia kręgosłupa.

            W wieku szkolnym ma miejsce pierwszy okres krytyczny dla postawy fizycznej dziecka. W okresie tym następuje wzmożony wzrost ciała dziecka, w związku, z czym uczniowie bardziej narażeni są na wykształcenie się u nich wady postawy. Rozpoczynając naukę, dziecko zmienia swój dotychczasowy tryb życia spędzając w szkolnej ławce – w pozycji siedzącej – dziennie powyżej 4 godzin. Dodatkowo w wieku 6–9 lat organizm wykazuje ogromną biologiczną potrzebą ruchu, co prowadzi do częstej zmiany pozycji podczas lekcji.

            • Zbyt ciężki plecak może powodować niekorzystne, bolesne napięcia w mięśniach i stawach, oraz bóle bioder i kolan;
            • Noszenie nieodpowiedniego plecaka wymusza nieprawidłową postawę – pochylanie sylwetki do przodu, a także bóle w okolicach karku;
            • Nadmierne obciążenie źle wpływa również na ramiona, które są nieprzystosowane do noszenia ciężarów;
            • Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała ucznia.

            Źródło: Główny Inspektorat Sanitarny